درباره تاثیر اسیدهای چرب امگا3، کارنوزین و سلنیوم بر سلامت انسان چه می دانید؟

لوپاس lopasco | مرداد 1399

در سالهای اخیر مطالعات زیادی درباره تأثیر اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامت جسمی و روحی انسان انجام شده است. بیشترین اسید چرب موجود در تغذیه انسان اسید لینولنیک است زیرا در منابع گیاهی (روغن های گیاهی ، دانه ها ، سبزیجات دارای برگ آجیل) که در دسترس هستند، به وفوریافت می شود. با این وجود EPA و DHA به نسبت ALA تاثیر بیشتری بر سلامت انسان دارند و بازده تیدیل آن EPA و DHA در بدن انسان تنها  دو الی ده درصد یا حتی کمتر  است. بنابراین لازم است برخی از مواد غذایی سرشار از EPA و DHA  مانند ماهی و روغن ماهی را وارد رژیم غذایی خود کنید، یا از محصولات غنی شده با این اسیدهای چرب مانند مرغ و تخم مرغ استفاده کنید.

اسیدهای چرب امگا3

اسیدهای چرب امگا 3 با بسیاری از تأثیرات مثبت بر سلامت انسان همراه است.  این اسیدهای چرب به عنوان بخشی از تشکیل دهنده غشای سلولی، در سراسر بدن پخش شده و به عنوان ضد التهاب عمل می کنند و به حفظ چسبندگی غشایی کمک می کنند.
DHA بخشی جدایی ناپذیر از تمام غشاهای سلولی است و به ویژه در بافت مغز حضور پررنگی دارد. در مقایسه با EPA ، تحقیقات ثابت کردند که DHA نقش مهمی در حفظ عملکرد غشای سلولی نرمال دارد و برای رشد مناسب مغز و شبکیه جنین بسیار مهم است.  همچنین مصرف EPA و DHA در دوران بارداری به کاهش شیوع زایمان زودرس کمک می کند، موضوعی که باعث بروز بسیاری از بیماری ها در نوزادان می شود.
اسیدهای چرب امگا 3 معمولاً در رابطه با پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی خون، که معمولاً در اثر فرآیندهای التهابی مزمن در بدن ایجاد می شوند، نقش اساسی دارند. EPA و DHA فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند و به حفظ وضعیت نرمال قلب و عروق خونی کمک می کنند.
محققان در استفاده از EPA و DHA در پیشگیری از بیماری های قلبی اتفاق نظر ندارند، اما بسیاری از آنها اثرات مثبت اسیدهای چرب را در این باره، اثبات می کنند. بین مصرف EPA و DHA و کاهش خطر بروز مجدد بیماری عروق قلبی ، مرگ ناگهانی قلب و کاهش وقوع نارسایی قلبی ارتباط مستقیمی وجود دارد.
علاوه بر این ، اسیدهای چرب امگا 3 در پیشگیری از تصلب شرایین و بیماریهای شریان محیطی نقش مثبتی دارند. اعتقاد بر این است که EPA و DHA باعث بهبود پایداری پلاک و بهبود نفوذپذیری رگ های خونی می شود و در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.  DHA  که در عملکرد صحیح سیستم عصبی نقش به سزایی دارد، در صورت کمبود، بیماری آلزایمر پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

کارنوزین (Carnosine)

کارنوزین یک dipeptide طبیعی است که از اسیدهای آمینه آلانین و  L  - هیستیدین از طریق عمل آنزیم کارنوزین سنتاز تشکیل شده است و در بافت عضلانی و عصبی پستانداران ، پرندگان و ماهی در مقادیر بالایی وجود دارد، به راحتی در دستگاه گوارش جذب می شود، از طریق سد خونی و مغز نفوذ کرده و با داشتن شرایط زیستی بسیار زیاد به عنوان یک تثبیت کننده غشای سلولی عمل می کند.
کارنوزین به طور کلی، بیشتر در بافت عضله سفید یافت می شود تا در بافت تیره، که ماهیچه سینه مرغ حاوی مقدار بیشتری از کارنوزین نسبت به عضله ران مرغ است.  فعالیت بافر ، فعالیت آنتی اکسیدانی، رادیکالهای هیدروکسیل ، ماشینهای یونیزه مس و روی، آلدئیدها و کربنسیلها، محرک تخریب پروتئین، فعال کننده آنزیم، واکنش با پروتئین کربونیلها  و سرکوبگر شبکه پروتئین تعدادی از نقش های فیزیولوژیکی و عملکردی هستند که به کارنوزین نسبت داده می شوند.

اما از میان این اعمال فیزیولوژیکی فعالیت بافر در ارگانیسم بیشتر به کازنوزین نسبت داده می شود. باور بر این است که فعالیت بافر، دلیل ارتباط غالب کارنوزین با عضلات سفید موجود در ارگانیسم است. فیبرهای عضلانی سفید و گلیکولیتیک حاوی میتوکندریایی کمی هستند و بنابراین ، آنها اسید لاکتیک تولید می کنند، که در طی آن توانایی کارنوزین برای سرکوب مستقیم رشد غلظت یون هیدروژن مورد تاکید قرار می گیرد.
کارنوزین همچنین نقش مهمی در محافظت از آنتی اکسیدان دارد، زیرا این توانایی را دارد که گونه های اکسیژن فعال را جذب کند، که رادیکال هیدروکسیل خطرناک ترین نوع آن است. رادیکال هیدروکسیل از وجود پراکسید هیدروژن در حضور یونهای دو ظرفیتی مانند مس تشکیل می شود. با گرفتن و خنثی کردن فعالیت رادیکالهای آزاد، کارنوزین از وقوع آسیب اکسیداتیو پیشگیری می کند.

سلنیوم

سلنیوم یکی از عناصر مهم مورد نیاز برای عملکرد طبیعی یک ارگانیسم زنده است.  اگر هرگونه کمبودی از این ماده معدنی مهم چه در سطح پایین یا بالا وجود داشته باشد، می تواند موجب ایجاد اختلالات جدی و بیماری شده و سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری های کشان (کاردیومیوپاتی آندمیک) و کاشین بک (پوکی استخوان آندمیک) به دلیل کمبود سلنیوم رخ می دهد.

وجود و غلظت سلنیوم در بافت ها، پلاسما یا سرم به میزان مصرف آن بستگی دارد. سلنیوم در بدن بخشی از سلنوپروتئین ها است که دارای طیف گسترده ای از فواید سلامتی است. آنها اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نشان می دهند و در تولید هورمون فعال تیروئید نقش مهمی دارند.
پیشگیری از سرطان یکی دیگر از مهمترین مزایای سلامتی سلنیوم است و  کمبود آن با عملکرد ایمنی ضعیف به همراه دارد.  همچنین این عنصر مهم برای باروری و تولید مثل انسان بسیار مهم است و با عملکرد آنتی اکسیدانی و محافظت کننده اسپرم از بدن محافظت می کند و پروتئین های ساختاری فلاژ را تشکیل می دهند که برای تحرک اسپرم ضروری است.
کمبود سلنیوم در زنان باردار با پره اکلامپسی و تولد زودرس همراه است. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که مصرف سلنیوم اضافی به نفع افراد دارای سلنیوم پایین است، اما افرادی که با کمبود مواجه نیستند باید مراقب باشند و از مکمل های سلنیوم استفاده نکنند، زیرا این امر با اثرات منفی و نامطلوبی همراه است. وجود مقادیر زیادی سلنیوم در گوشت مرغ و ماکیانی که در فضای طبیعی رشد کرده اند، با ترکیب با ویتامین ب6 منجر به ایجاد توازن در بدن و سهولت در باروری می شود.

دیدگاه شما